A klímaváltozás globális probléma, ami jelent6sen befolyásolja életünket. Tekintettel arra, hogy a klímaváltozás kedvezőtlen hatásai Magyarországot Európában az átlagosnál jobban fenyegetik, minden telhetőt meg kell tenni Kistarcsa onkorm6nyzatának, a város lakossága alkalmazkodási képességének javításáért. A helyi választási programunk része volt a klíma-vészhelyzet kihirdetése, klímastratégia és helyi cselekvési terv megalkotása. Nincs vesztegetni való időnk a klímaváltozás jelentősen befolyásolja életünket, ezért azonnali politikai intézkedések kellenek a klímaváltozás fékezésére, a katasztrofális, visszafordíthatatlan, felmelegedés elkerüléséhez. A kedvezőtlen hatások tekintetében a megelőzés és az alkalmazkodás lehetséges formái jelentős mértékben elősegíthetik az élet- és vagyonbiztonságot, a környezetszennyezés csökkentését, és a városunkban élő emberek élhetőségének elősegítését.
Hasonlóan az Európai Unióhoz, Magyarország számos városához a klíma-vészhelyzet kihirdetésén túl szükséges egy a kor követelményeivel összhangban lévő, az európai Polgármesterek Szövetsége követelményeinek megfelelő, helyi Fenntartható Energia Akcióterv (SEAP) elkészítése.
Az akcióterv objektív, statisztikai és tényadatokon alapuló áttekintést nyújt az önkormányzat számára a különböző szektorok (önkormányzati létesítmények, lakosság, közlekedés stb.) energiafogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról. Ezáltal már rövid távon is jó alapul szolgál beruházások tervezéséhez.
- Az Európai Uniós támogatási konstrukciók pályázati kiírásai esetében sok esetben előnyt jelent, ha az önkormányzat rendelkezik energiastratégiával. A Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv (SECAP) alapul szolgálhat például az ELENA (European Local Energy Assistance) támogatás igénybevételéhez.
- Az energiahatékonysági intézkedések révén csökken az épületek energiafelhasználása. A település adottságainak leginkább megfelelő megújuló energiaforrás hasznosításával mind az önkormányzat, mind a lakosság számára csökkenthető a rezsiköltség.
- Amennyiben a település a helyben rendelkezésre álló, megújuló energiaforrásokból fedezi az energiafelhasználását, úgy függetlenebbé válhat az energiaszolgáltatóktól is.
- Minél nagyobb szerepet kapnak a megújuló energiaforrások a település energiamixében, annál kevesebb szennyező anyag kerül a levegőbe. A zöldfelületek növelése és a kerékpárutak bővítése kellemesebb életkörülményeket eredményez.
E cél elérése érdekében Kistarcsa város képviselőtestülete alkossa meg a melléklet szerinti rendeletet.
Kistarcsa, 2019. december 9.
Penz András
képviselő
1. melléklet
KISTARCSA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK
…………/2019 SZ. RENDELETE
AZ ÉGHAJLATI VÉSZHELYZETRŐL és A PÁRIZSI MEGÁLLAPODÁSBAN LEFEKTETETT CÉLOK
ELÉRÉSÉHEZ TÖRTÉNŐ HOZZÁJÁRULÁSRÓL
Az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezménye feleinek 21. konferenciáján Párizsban, 2015. december 12-én megállapodást fogadtak el, amelynek értelmében a globális fölmelegedés mértékét mindenképpen 2°C alatt kell tartani, és törekedni kell arra, hogy a fölmelegedés mértéke ne haladja meg a 1,5°C-ot. Ennek érdekében a részes felek konkrét lépések megtételét is vállalták a megállapodásban.
Az ENSZ Környezetvédelmi Programja által Genfben minap bemutatott éves jelentésből az derül ki, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint a globális átlaghőmérséklet ebben az évszázadban akár 3,4-3,9°C-kal is emelkedhet, ami széleskörű és pusztító hatásokkal jár, de még a Párizsi Megállapodásban foglaltak maradéktalan betartása esetén is 3,2°C-os emelkedés várható.
Fentiekre tekintettel Kistarcsa város önkormányzatának képviselőtestülete az alábbi rendeletet alkotja:
- Megállapítja, hogy környezeti és éghajlati vészhelyzet áll fenn, és kinyilvánítja, hogy a maga hatáskörén belül minden lehetséges lépést meg kíván tenni a veszély elhárítására.
- Megbízza a polgármestert, hogy készítesse el - összhangban Pest megye hasonló tervével - az európai Polgármesterek Szövetsége követelményeinek megfelelő, a település Fenntartható Energia- és Klíma Akciótervét (SECAP), ami
- felméri a település jelenlegi energetikai helyzetét, az energiafogyasztás szerkezetét;
- számba veszi a településen jelentkező legjellemzőbb, klímaváltozáshoz köthető természeti jelenségeket;
- megoldási javaslatokat nyújt az energiafelhasználás mérsékléséhez és a káros klímahatások elleni védekezéshez;
- számszerűsíti a várható eredményeket.
Felelős: polgármester
Határidő: 2020. március 31.
- Megbízza a polgármestert, hogy terjesszen elő rendelettervezetet a klímasemlegesség elérése, a környezeti szempontból káros hatások megszüntetése érdekében teendő konkrét lépésekről, különös tekintettel
- az önkormányzat tulajdonában álló épületek, valamint a település lakóépületei fűtésének korszerűsítésére;
- az önkormányzat tulajdonában álló épületek, valamint a lakóépületek hőszigetelésére;
- az önkormányzat, annak cégei, valamint a településen működő gazdasági társaságok tulajdonában álló gépjárművek nulla kibocsátású járművekkel való felváltására.
Felelős: polgármester
Határidő:2020. március 31.
- Megbízza a polgármestert, hogy terjesszen elő rendelettervezetet az éghajlatváltozással kapcsolatos intézkedésekhez társuló szociális intézkedésekre az igazságos és méltányos átmenet biztosítása érdekében.
Felelős: polgármester
Határidő: 2020. március 31.
- Megbízza a polgármestert, hogy az önkormányzat nevében nyújtson be pályázatot a 2. és a 3. pontban említett intézkedések finanszírozásának az Európai Unió forrásai terhére történő támogatására.
Felelős: polgármester
Határidő:folyamatos
- Megbízza a polgármestert, hogy évente nyújtson be jelentést a fenti rendelkezések végrehajtásáról, a település Fenntartható Energia- és Klíma Akciótervében (SECAP) foglaltak megvalósulásáról, és tegyen javaslatot az éghajlati vészhelyzet elhárításához való hozzájárulás érdekében alkotott rendeleteknek a cél elérése érdekében szükséges módosítására.
Felelős: polgármester
Határidő:minden év november 1.