Pest megye közgyűlése 2020. 09. 25-én fogadta el a 14/2020. sz. rendeletét az önkormányzati támogatásokról. A rendeletről, illetve annak IV. fejezetéről, „a gödi különleges gazdasági övezettel kapcsolatos szabályok”-ról már akkor is élénk vita bontakozott ki. Az előterjesztő is, illetve az ellenzéki frakciók is több módosító indítványt nyújtottak be. Túl azon, hogy álláspontunk szerint méltánytalan, inkorrekt, elfogadhatatlan és példátlan a különleges gazdasági övezet előbb vészhelyzeti, majd később áterőszakolt törvénnyel történt létrehozása, a megye által való kezelése is indokolatlanul méltánytalan.
Az eredeti előterjesztés indoklása még mutatott némi hajlandóságot az egyoldalúság csekély mértékű korrekciójára, az előterjesztői módosítás, illetve az ellenzéki módosítások elutasítása, már jelezte, hogy ez a hajlandóság már a múlté. Tegyük hozzá a Samsung beruházás úgy közgazdasági, és társadalmi megfontolásból is helytelen, burkolt adókedvezményben és támogatásban - megyei hatáskörben áterőszakolt rendeletekkel - történt támogatását. Ez is igazolja, hogy a törvény nem az adók méltányosabb elosztásáról szól, hanem alárendel mindent a nagyvállalati érdekeknek. Ehhez társul a valós társadalmi vita negligálása is a környezeti és társadalmi hatásokról. A valóságban ez a „különleges gazdasági övezetbe vonás” csupán a nem kormánypárti települések megregulázását célozza. Ha nem így lenne, már különleges gazdasági övezet lenne pl. Komáromban az SK Innovation ugyancsak akkumulátor-gyártó, szintén Dél-koreai beruházása is. És még sorolhatnánk.
Jelen előterjesztés ennél is tovább megy. Az eredeti előterjesztés indoklása ugyanis így fogalmaz, idézem:
„A településfejlesztési alap két módon használható fel: 1. pályázati felhívás keretében kizárólag a négy övezeti település önkormányzatai kaphat támogatást településfejlesztési célra” (kiemelés tőlem). Továbbá: „A pályázati forráskeret allokációját úgy kell meghatározni, hogy annak legalább 50 %-át Göd város önkormányzata részére elkülönítetten kell biztosítani.” Utóbbi kitételt az eredeti előterjesztésből az előterjesztő módosítással kivette.
Jelen módosítás 3. § szerint:
„3. § (1) A Rendelet 33. § (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A településfejlesztési alap forráskeretének felhasználása
- a) pályázati felhívás útján településfejlesztési és az ezzel kapcsolatban közvetlenül
felmerülő tevékenységekre,
- b) a Közgyűlés döntése alapján Pest Megye Önkormányzata által Pest megyében
megvalósítandó településfejlesztési vagy területfejlesztési tevékenységekre, vagy
- c) kivételes esetben – egyedi támogatási kérelem útján – az övezeti települési
önkormányzat vagy más szervezet által az övezeti településeken megvalósítandó
településfejlesztési célú tevékenységekre, és az ezekkel kapcsolatban közvetlenül
felmerülő tevékenységekre történik.”
(2) A Rendelet 33. § (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Támogatást igénylő az (1) bekezdés a) pont szerinti pályázati eljárásban övezeti
település önkormányzata vagy más szervezet lehet.”
(3) A Rendelet 34. § (4) bekezdésében „az övezeti települések önkormányzatai” szövegrész
helyébe „a támogatást igénylők” szövegrész, a „tevékenységeként” szövegrész helyébe a
„tevékenységként” lép.”
(4) A Rendelet 37. § (1) bekezdésében „az övezeti települések önkormányzatait” szövegrész
helyébe „a támogatást igénylőket” szövegrész lép.
Azaz megdől az az érvelés, miszerint az övezetben érintett települések között kell felosztani pályázati rendszerben a különleges gazdasági övezetbe vonás révén keletkező többletforrásokat. Ez nyilvánvalóan eddig sem volt cél, továbbá ezután még kevésbé lesz az.
- Mindezek miatt javasoljuk, hogy a 3. § helyébe a következő szöveg lépjen:
„(1) A Rendelet 33. § (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A településfejlesztési alap forráskeretének felhasználása
a) pályázati felhívás útján településfejlesztési és az ezzel kapcsolatban közvetlenül
felmerülő tevékenységekre,
b) a Közgyűlés döntése alapján Pest Megye Önkormányzata által Pest megyében
megvalósítandó településfejlesztési vagy területfejlesztési tevékenységekre, vagy
c.) az övezeti települési önkormányzat vagy más szervezet által az övezeti településeken megvalósítandó településfejlesztési célú tevékenységekre,
(2) A Rendelet 33. § (2) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
(2) Támogatást igénylő az (1) bekezdés a) pont szerinti pályázati eljárásban kizárólag övezeti
település önkormányzata lehet.
(3) A 32. § (2) szerinti forrásallokációt úgy kell meghatározni. hogy a 33.§ (1) a) pontra jutó forráskeret legalább 50 %-a – elkülönített keretösszegként – Göd város önkormányzata részére benyújtott pályázatok támogatására legyen fenntartva. E pályázatoknak meg kell felelniük az e rendeletben, valamint a pályázati felhívásban meghatározott követelményeknek.”
Fentiekből következően javasoljuk továbbá változatlanul hagyni a 34 § (4) bekezdésben a „az övezeti települések önkormányzatai”, illetve a 37 § (1) bekezdésében a „az övezeti települések önkormányzatait” szövegrészeket.
- február 12.
Penz András
frakcióvezető helyettes