A katasztrófavédelmi törvény (2011. évi CXXVIII. sz. TV) 46. § értelmében a vészhelyzet időtartama alatt a képviselőtestület jogait és kötelességeit a polgármester gyakorolja. E jogával élve Kistarcsa város polgármestere több előterjesztéssel is élt, és mai értesítése szerint azokat már határozatba, illetve rendeletbe is foglalta.
Így nézett ki a napirend:
- Döntés a „Kistarcsai Tipegő Bölcsőde bővítése” megnevezésű pályázat benyújtásáról
- A Kistarcsai KÖFE Kft. 2021. évi üzleti tervének elfogadása, a támogatási szerződés módosítása
- A Kistarcsai VMSK Kft. 2021. évi üzleti terve és a támogatási szerződés módosításának elfogadása
- Kistarcsa Város Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása
- Nem kötelező védőoltás támogatása
Áttanulmányoztam az előterjesztéseket, konzultáltam az illetékesekkel és azok alapján a következő észrevételeket tettem:
- Döntés a Kistarcsai Tipegő Bölcsőde bővítése megnevezésű pályázat benyújtásáról
Az előterjesztés részletesen bemutatja a pályázati lehetőséget és érvel a támogatás benyújtása mellett a most átadott bölcsőde bővítése érdekében. A Tipegő Bölcsőde jelenleg 48 férőhelyes és a benyújtott költségvetési javaslat szerint jelenleg 66 % (32 fő) a kihasználtsága A korábbi években bölcsődei támogatásra fordított összeget 36 fő alapján fizette a város 5 magánbölcsőde számára. Annak megítélése tehát, hogy mennyiben szükséges a bölcsőde további 28 férőhellyel történő bővítése népmozgalmi előreszámítást is igényelne. Az előterjesztés erről nem szól, csupán a megszerezhető forrás elérhetőségével érvel, illetve azzal, hogy a kiírás feltételeinek miben felel, vagy feleltethető meg a később elkészítendő pályázat. Azon túlmenően, hogy a megcélzott támogatási igény 279 208 152 Ft., azt is látnunk kellene, hogy a megvalósítás és a működtetés milyen további költségvetési, személyzeti kihatással fog járni.
Mindaddig, amíg a fenti kérdésekre nem kapunk megnyugtató választ az előterjesztés megítélésem szerint nem támogatható.
Kérem polgármester urat, hogy amennyiben az általam hiányolt „megvalósíthatósági tanulmány” rendelkezésre áll, tegye lehetővé annak megismerését.
(Itt és most annyit fűznék hozzá, hogy egy bölcsőde, vagy annak bővítése hosszú távú elkötelezettség, ezért hosszú távú előrelátást igényel.)
- A Kistarcsai KÖFE Kft. 2021. évi üzleti tervének elfogadása, a támogatási szerződés módosítása
A benyújtott üzleti terv feladatbővülést tartalmaz a Tipegő bölcsődét illetően, ettől eltekintve változatlan színvonalú és terjedelmű feladatellátással számol. Ugyancsak nem számol kapacitásbővítéssel, ami a saját bevételek növelésével járhatna.
- A Kistarcsai VMSK Kft. 2021. évi üzleti tervének elfogadása, a támogatási szerződés módosítása
Az előterjesztés azzal számol, hogy kb az év közepéig fennmarad a vészhelyzet, ezért az addig tervezhető, esetleg bevételt is hozó rendezvények elmaradnak, de augusztustól lesz lehetőség rájuk. ezt ma még nem tudjuk eldönteni. Nyilván újra kell értékelni a tervet az év közepén, amikor már a költségvetési bevételek is jobban láthatók.
- Kistarcsa Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotása +
Az Önkormányzat 2021.évi költségvetéséről szóló rendelet mellékletek
Kistarcsa város Önkormányzata 2021. évi bevételei és kiadásai | |||||||
Bevétel | 2021 előirányzat eFt | 2020 előirányzat eFt | Változás eFt | Kiadás | 2021 előirányzat eFt | 2020 előirányzat eFt | Változás eFt |
Működési célú támogatás | 976 519 | 633 606 | 342 913 | Személyi juttatások | 683 868 | 596 818 | 87 050 |
Közhatalmi bevételek | 373 000 | 630 400 | -257 400 | Járulékok és SzocHo | 112 082 | 109 121 | 2 961 |
Működési saját bevételek | 130 761 | 137 701 | -6 940 | Dologi kiadások | 408 676 | 672 111 | -263 435 |
Működési átvett pénzeszközök | 16 019 | 0 | 16 019 | Erllátottak juttatásai | 13 000 | 12 500 | 500 |
0 | 0 | 0 | Egyéb működési kiadások | 384 309 | 336 705 | 47 604 | |
Összesen Működési Bevételek | 1 496 299 | 1 401 707 | 94 592 | Működési kiadások összesen | 1 601 935 | 1 727 255 | -125 320 |
Felhalmozási támogatások | 0 | 564 407 | -564 407 | Beruházások | 36 097 | 1 040 083 | -1 003 986 |
Felhalmozási saját bevételek | 0 | 5 162 | -5 162 | Felújítások | 27 176 | 106 505 | -79 329 |
Felhalmozási átvett pénzeszközök | 7 937 | 7 450 | 487 | Egyéb felhalmozási kiadások | 4 000 | 7 000 | -3 000 |
Felhalmozási bevételek összesen | 7 937 | 577 019 | -569 082 | Felhalmozási kiadások összesen | 67 273 | 1 153 588 | -1 086 315 |
Előző évi maradvány | 227 780 | 659 329 | -431 549 | Állami támogatási előleg vissza | 30 522 | 23 991 | 6 531 |
Lekötött betét megszüntetése | 0 | 0 | 0 | Hitelek terhei | 30 704 | 28 621 | 2 083 |
Értékpapírból származó bevétel | 0 | 100 | -100 000 | Pü Lízing kiadások | 1 582 | 4 600 | -3 018 |
Külső finanszírozás (hitel) | 0 | 200 | -200 000 | 0 | 0 | 0 | |
Finanszírozási bevételek összesen | 227 780 | 959 329 | -731 549 | Finanszírozási kiadások összesen | 62 808 | 57 212 | 5 596 |
Bevételek összesen | 1 732 016 | 2 938 055 | -1 206 039 | Kiadás összesen | 1 732 016 | 2 938 055 | -1 206 039 |
A város költségvetése főösszegét tekintve 41 %-kal csökken (- 1 206 039,-Ft). Ez nagyobb részt a korábbi évek fejlesztéseinek befejeződéséből és újak belépésének hiányából adódik. Ennél nagyobb probléma az, hogy a működési bevételek 125 320 000,-Ft-tal csökkennek, szűkítve a feladatellátásra fordítható összegeket. A költségvetés egyensúlyához – túl azon, hogy adottnak feltételezi az iparűzési adó kiesése miatti kompenzációt – ezért szükség van a korábbi évek maradványának részben felélésére, részben tartalékba helyezésére. 91,7 Ft milliós tartalék – ami a működési előirányzat 4,8%-a - felhasználására a későbbi tervezés során kell visszatérni. A tartalékolás szükségessége nem vitatható és támogatandó, mértékét illetően azonban meggyőző indoklás lenne szükséges, ami elmaradt.
(Annyit fűznék hozzá, hogy pl. Gödöllő város költségvetésének főösszege 10.2 milliárd Ft, a betervezett tartalék pedig 75 millió Ft. Gödöllő lakosságszáma: 32 031 fő, intézményeinek és kötelezően ellátandó feladazainak mennyisége többszöröse Kistarcsának:)
Megállapítható tehát, hogy a működési kiadások finanszírozására nagyon feszes költségvetés mellett van csupán lehetőség, illetve több bizonytalansági tényező is fennáll:
- az iparűzési adó kiesése miatti visszatérítés tényleges mértéke pillanatnyilag nem meghatározható, ráadásul csak várhatóan az év második felében, akkor is két részletben kaphatja meg a város. Nagyságrendje nagyjából a jelen költségvetési összeg kb 10 %-a, 160 millió Ft.;
- a gépjármű adó elvonása mintegy 48 – 50 millió Ft, amit azonban ellensúlyoz a kötelező feladatok ellátásához kapcsolódó növekvő központi juttatás;
- ugyancsak a központi juttatás növekedése ellentételezi a szolidaritási adó 42,6 millió Ft újonnan keletkező kötelezettségét. Ez a teher ugyanis azért terheli Kistarcsa városát, mert a szolidaritási adó vetítési alapját az adóerő képesség 32 eFt/fő mértékét önkényesen 22 eFt/fő mértékre csökkentette a kormány javaslatára az országgyűlés többségi frakciója.
Fontos lenne megismerni, hogy melyek azok a korábban betervezett önként vállalt feladatok, amikre a jelen költségvetési tervezési szakaszban nincs fedezet, ezért ezeket el kellett hagyni, mint például a gyermekoltás támogatást.
Szerencse, hogy a költségvetésnek nem kell jelentős megszorításokkal számolnia, miközben nem kellemes a nagymértékű kiszolgáltatottság a központi támogatásnak és az esetleges pályázatoknak. Hasznos lenne, ha kialakításra kerülne egy olyan stratégia, ami ezt a függőséget lazítani tudná.
- Nem kötelező védőoltás támogatása
Az előterjesztő azzal érvel, hogy a fedezet bizonytalan, hiszen a nagyjából 160 millió forintos kompenzáció ugyan betervezett, de nem megvalósult, mert csak a tényszámok után lesz a mérték ismert, illetve egyébként is 2 részletben, a harmadik és negyedik negyedévben juthat hozzá a város.
Ugyanakkor látni kell, hogy a város rendelkezik több mint 91 millió Ft. tartalékkal, ami szabadon felhasználható, hiiszen nincsenek még hozzá rendelt felhasználási célok.
(A város valószínűleg megkockáztathatta volna az eredeti elképzelés szerint a Rotavírus oltás beadásának támogatását a 6 éven aluli, legfeljebb maximum 120 kisgyermekes család részére. Ez ugyanis abban az esetben, ha minden család igénybe veszi, legfeljebb 6 millió Ft terhet jelentett volna a város költségvetése számára )
Kistarcsa, 2021. február 15.